Folk ser mig i allmänhet som jävligt ocool. Det går att begripa. Jag har en otroligt hög och barnslig röst, jag pratar en ocool dialekt (älskar min västgötska, men den är inte ballast i stan direkt) och uppenbarligen använder jag fortfarande uttryck som "ballast i stan".

Eftersom jag ville veta ifall jag är cool eller töntig så försökte jag googla fram en lista på vad som kan anses vara coolt. Sökte till och med på "coola tjejer flashback" men allt som kom upp handlade om varför tjejer bara blir kära i coola killar. Därför beslöt jag mig för att göra en egen lista på hur en blir så cool som möjligt. Frågade även människor i min omgivning om råd, så här kommer den, den lista jag hoppas att andra människor i världen hittar när de googlar "coola tjejer flashback". 


1. Gilla öl. Ha koll på vilken öl som är bäst (MÖRK ÖL!) och åk jättegärna på ölresa till Prag på semestern.
2. Ha ett kreativt intresse. Obs, du måste vara bra på ditt kreativa intresse, alternativt vara så snygg att ingen märker att du bara kan två ackord på gitarr.
3. Lyssna på cool musik. Tänk indierock, svensk hiphop med kvinnliga rappare samt en slight touch av nittiotalstechno som eventuellt är ironisk.
4. Skippa två lektioner för en chailatte med kompisarna på närmaste café. Utan att riskera vare sig CSN eller dåliga betyg, så klart.
5. Du bör kunna göra livsfarliga saker som ser coola ut och inte skada dig. Typ le parkour eller snowboarding.
6. Ha en unik och edgy klädstil som så klart faller inom modet för tillfället. Det är coolt att vara pastel grunge, det är inte coolt att vara emo.
7. Var halvdryg på internet. Inte följa alla instagramföljare tillbaka, inte kommentera med emojis och definitivt inte skriva gulliga meddelanden på folks födelsedagar.
8. Ha en avslappnad attityd kring din kropp. Ingen offentlig kroppsnoja, inget bantande, inga problem med att bli fotad i bikini. Var avslappnat inställd till din mens också!
9. Passa in bland killarna, var en av "the boys" och bete dig inte alltför "tjejigt". Typ kunna se på hockeymatcher eller spela tv-spel.
10. Var helt chill när du är kär. Tryck det inte på någon, bete dig inte töntigt och ge inte din partner fula smeknamn.
11. Var avslappnad kring sex. Inga nojor. Se det som något naturligt, som att byta strumpor eller äta lunch.
12. Stå upp för vem du är, hela tiden! Anpassa dig inte, fast jo, gör det, men gör det i smyg. Ta inte åt dig för mycket, be inte om ursäkt i onödan, gråt inte och ha gärna en tydlig jargong med dina vänner.
13. Stressa inte och oroa dig inte. Allt löser sig. Ha inga kontrollbehov!
14. Var feminist och organiserad i ett coolt förbund! Exempelt på cool sak att vara engagerad i: F!. Exempel på ocool sak att vara engagerad i: CUF.
15. Ha en häftig hårfärg som är ganska unik och som passar dig jättebra.
16. Var allmänbildad! Du ska liksom kunna en massa svar på Vem vet mest? men om du ska älska programmet, gör det på ett ironiskt sätt.
17. Följ coola tv-serier. Exempel på coola tv-serier: Girls. Exempel på ocoola tv-serier: Pretty Little Liars.
18. Ha en cool tatuering. Just nu är det rätt coolt med en mandalatatuering, men ocoolt att ha en uggla som chestpiece.
19. Var avslappnat inställd till cannabis. Inga invändningar mot cannabisbruk. Det är dock inte okej att köpa själv eller så.
20. Hashtagaktivism. Var jättegärna superkänd på Twitter där du lyfter världens orättvisor.
21. Lämna brickan på McDonalds. Personalen behöver ju få lite att göra, inte sant?
22. Det är coolt att gilla katter och att ha en katt. Speciellt om det är en raskatt. Något som inte är lika coolt är att känna att en är en katt, som typ otherkin eller teriantroper.
23. Var vegan. Det är coolt. Därtill kan en känna sig lite överlägsen och skämta om vegetarianer. Det är coolt att dumpstra stora mängder av sin mat också, och att använda mycket halvfabrikat!
24. Det är coolt att vara straight edge också, men bara om en kallar sig straight edge, inte om en kallar sig nykterist.
25. Ha ett jättestort intresse. Gärna för typ seriefigurer så som Batman, men inte för anime. Eller samla på vinyler, det är coolt!

Efter att ha skrivit den här listan inser jag att alla i min omgivning har rätt. Jag är inte speciellt cool. Jag är personen som tar undan andras brickor på McDonalds, som kollar upp alla detaljer tio gånger innan jag åker någonstans och som tycker att det där med att "lära sig Wonderwall" känns svårare än att marschera rakt in i Mordor och lämna ringen i domedagsklyftan. Därtill är jag livrädd för höjder, hatar allt som är kritikerrosat av princip och kommer nog aldrig att bli en av grabbarna. För att inte tala om att jag nyss la över en timme på att ta reda på hur en blir så cool som möjligt.
Men jag är ganska bra ändå. På ett ocoolt sätt.

Kommentera

Publiceras ej