Jag satt och scrollade igenom DN när jag hittade en text av Hanna Fahl. Jag började läsa den och insåg direkt att shit, det här handlar ju om mig. Om mig och om många andra av mina vänner.
Det där med att behöva vara en så kallad "skön tjej".
Att känna sig tvungen att BJUDA på fula bilder på sig själv på Snapchat. Att låta människor driva om alla ens brister och fel, för att slippa konfrontationen. Att ta mycket plats, men inte våga framföra sina egna åsikter så mycket som en marknadsför "rätt" åsikter.
Exempel på lägen när jag varit en "skön tjej":
- När min dåvarande bästa vän slutade prata med mig eftersom jag drog ner hen, för att komma tillbaka till mig när hen mådde dåligt. Jag höll god min. :)
- När min dåvarande pojkvän visade sig ha varit otrogen mot mig med minst två tjejer. Jag höll god min. :))
- När min gamla lärare föreslog att jag skulle byta klass, eftersom jag "förstörde stämningen". Jag höll god min. :)))
- När min klasskamrat i nian drog skämt om mig inför hela klassen. Jag höll god min. :))))
- När min före detta bästis outade för flera personer vem jag var intresserad av, och de gemensamt skrattade åt det. Jag höll god min (och bidrog till skämtandet). :)))))
- När killen jag träffade ville ha min kompis nummer, eftersom han tyckte att hon var så snygg. Jag höll god min. :))))))
- När en av de människor jag brydde mig mest om raljerade över min psykiska ohälsa. Jag höll god min. :)))))))
- När den person som stod mig närmast dissade mig från en dag till en annan, genom att bara sluta låtsas om min existens. Jag höll god min. :))))))))
- När killen jag var kär i blev ihop med en annan en dag efter att han sagt att han var kär i mig. Jag höll god min. :)))))))))
 
Just killen jag nämnde i sista punkten sa att hans första intryck av mig var att jag verkade vara en så "skön tjej". En roll jag är fantastisk på att spela. Tio års träning, många killkompisar och en extrem självkritik har hjälpt mig att utveckla karaktären till max.
Så nu tänkte jag göra en liten checklista för de av er som vill lära er att bli lika sköna tjejer som jag är!
 
MINA BÄSTA TIPS FÖR BLIVANDE "SKÖNA TJEJER"
☑ Lyssna gärna på många olika sorters musik, men var noggrann med vilket band du presenterar som ditt favoritband. Tips: Pink Floyd (för ingen kan hata någon som älskar Pink Floyd).
☑ Var extremt självdistanserad. Ta gärna upp dina egna brister och mindre sköna sidor, för då slipper du att någon annan gör det.
☑ Låtsas dricka öl. Det är okej att dricka långsamt eller att hälla ut det i smyg, men erkänn aldrig att du inte tycker om det.
☑ Älska mat. Ät obekymrat. Dra gärna små skämt om hur mycket du älskar mat också. OBS fungerar bara för normsmala!
☑ Mår du psykiskt dåligt? Nämn det aldrig för någon, knappt ens för din kurator eller läkaren som menar att du ligger extremt högt på depressionsskalan. Om du börjar gråta, skämta bort det.
☑ Var aldrig till besvär för någon. Kritisera ingen, ifrågasätt ingen, nicka och le. Måste du ifrågasätta, gör det med hjälp av god ton.
☑ Ta aldrig någonsin för givet att du förtjänar den kärlek du får. Tänk att du måste göra dig förtjänt av den genom att medföra PMA och kakor överallt. Om du är ledsen - spela dubbelt så glad som vanligt!
☑ Skriv aldrig först på Facebook. Om personen inte svarar kommer du känna dig OSKÖN.
 
(bra, makalöst skön omslagsbild som tyder på ett avslappnat förhållande till mat och samtidigt antyder att jag inte bryr mig om vad snubbar tycker)
 
Jag hade gärna fortsatt skriva, men tyvärr gråter jag för mycket. Jag är nämligen livrädd för att mina vänner ska inse att jag inte är så skön som de tror, att jag har känslor lika mycket som de har och att jag faktiskt tar åt mig av allt det där som jag låtsas är okej.
Mvh, en inte-så-skön tjej.

1 kommentarer

Ellen Modig

19 Oct 2014 23:40

När jag läste dethär så kom jag på mig själv. Wow dehär är en perfekt beskrivning av mig. Jag är nog också en Skön Tjej med ett psyke som äter upp mig innefrån.

Svar: Det är tråkigt att höra att du känner igen dig, men jag tror att vi är fler än en tror! Go Ellen, du är grym hur oskön du än är. <3
Mikaela Gunnarsson

Kommentera

Publiceras ej